Betalingswijzen in Zoho Books

Standaard betalingswijze instellen in Zoho Books

Als je Zoho Books gebruikt als accounting pakket en je dus ook je bankafschriften verwerkt valt het op dat er bij de ontvangen of gedane betalingen vaak "Contant" als betalingswijze staat. Als je gebruik maakt van een betalingsprovider (bijvoorbeeld Stripe of GoCardless) dan wordt het wel goed ingevuld.

Het probleem treedt dus alleen op bij handmatige verwerking van je betalingen. Op dit moment is het zo dat Zoho Books de standaard ingestelde betalingsmethode gebruikt bij handmatige handelingen. En deze staan standaard op "Contant" of "Cash".

Hoe kun je dit nu wijzigen?
  1. Ga in Zoho Books naar Verkoop / Ontvangen  betalingen

  2. Open vervolgens een willekeurige betaling en klik op "Bewerken"

  3. Klik vervolgens op het pijltje naast de betalingswijze en vervolgens op "Betalingswijze configureren"


  4. Ga vervolgens met je muis naast de "Bankovermaking" staan en klik op "Als standaardwaarde markeren"


  5. De waarde "Bankovermaking" staat nu als standaard ingesteld


  6. Klik nu op "Annuleren"
  7. Bij volgende handmatig ingevoerde betalingen zal de waarde nu standaard op "Bankovermaking" staan
  8. Je kunt via een "Bulkupdate" in de lijst met betalingen (max 25 per keer) eventueel alle ontrecht als "Contant" aangemerkte betalingen omzetten naar "Bankovermaking".
NB: deze wijziging geldt zowel voor ontvangen als betaalde betalingen.